Op een ochtend belt Anja me op: “Ik heb je telefoonnummer doorgekregen van mijn HR adviseur. Ik ben inmiddels alweer ruim 25 jaar basisschool leerkracht. Maar ik weet niet of dit is wat ik de komende jaren nog wil blijven doen. Ik ben een tijdje bezig om zelf uit te zoeken wat ik wil doen, maar ik weet het weet het nog steeds niet. Mijn HR adviseur vertelde me dat jullie mij kunnen helpen”. We maken samen een afspraak om eens kennis te maken en om te onderzoeken wat voor ondersteuning Anja het beste kan gebruiken.

KERNKWALITEIT ZICHTBAAR

Als ik Anja bij de receptie ophaal, valt me meteen op wat een rustig mens ze is. Het lijkt wel of ze bij iedere vraag die ik stel rustig nadenkt wat te antwoorden. Dat maakt dat je meteen het gevoel hebt, dat er iemand echt de tijd voor je neemt. Wanneer we later met een kop koffie op kantoor zitten, geef ik haar dit dan ook meteen terug. “En dat is nou ook meteen, waar ik last van heb. Anderen reageren, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen, veel sneller dan ik”. Ik vraag haar of ze ooit heeft gehoord van kernkwaliteiten. Ze heeft er weleens van gehoord, maar weet het niet meer precies. Ik geef haar uitleg en vertel dat je van kernkwaliteiten zowel heel veel plezier hebt als last.

GOEDE, FIJNE EN ENERGIEKE MANIER AAN HET WERK BLIJVEN

We maken even kennis met elkaar en komen uiteindelijk bij de reden waarom ze bij mij is. “Ik zit op dit moment in de flexpool binnen onze stichting. Na een aantal jaren verantwoordelijk te zijn geweest voor een aantal onrustige klassen, wilde ik een tijdje niet meer de eindverantwoordelijke zijn voor alle 30 kinderen in een hele klas. Ik werd er onrustig van en ik voelde op een bepaald moment een constante werkdruk. Dit maakte me zo vermoeid. Ik wilde het liefst een tijdje werken als leerkracht zonder eindverantwoordelijkheid en zonder de constante werkdruk.

Dit kon ik doen in de flexpool en daarom dat ik daar nu werk. Het werken in de flexpool bevalt me eigenlijk prima. Alleen weet ik dat ik dit niet kan blijven doen. De flexpool is eigenlijk een tijdelijke oplossing”. Wanneer ik haar vraag wat werken in de flexpool haar oplevert, zegt ze: “Door te werken in de flexpool kan ik ‘in de keuken kijken’ bij andere scholen binnen onze stichting. Maar nu dat ik bij andere scholen in de keuken kijk, weet ik eigenlijk nog steeds niet of dit mijn toekomst is. Ik wil graag eens met jou kijken hoe ik op een goede, fijne en energieke manier voor langere tijd aan het werk kan blijven. En dat we samen ook even kijken naar waar ik goed in ben én energie van krijg”. “Jouw vraag kunnen we helder krijgen in een ontwikkeltraject”, geef ik aan. Ik leg haar uit dat het korte trajecten zijn waarin ze twee testen krijgt, dat ze een op maat opdracht krijgt en dat het resultaat een ontwikkelplan is. Ter plekke beslist Anja dat we samen gaan werken.

STRUCTUUR ONTWIKKELTRAJECT

We plannen 4 gesprekken in van 1 uur. De eerste twee gesprekken zijn voor het bespreken van de testen, de derde voor de ‘op maat’ opdracht, die ik overigens na de tweede gesprek pas doorgeef en het laatste gesprek voor het ontwikkelplan.

OPVALLENDE CONCLUSIE

De eerste 2 gesprekken zijn de testen die Anja thuis heeft ingevuld besproken. Voor het derde gesprek heeft Anja een aanvullende opdracht gemaakt. Tijdens dit gesprek kunnen we een opvallende conclusie trekken. Anja heeft ooit gewerkt als kindertherapeut. Maar omdat er een reorganisatie was binnen die organisatie was er voor haar geen werk meer. Over dat werk vertelt Anja heel enthousiast. “Ik vond het fantastisch om te werken met die kinderen die een probleem ervaren en die ik vooruit kan helpen. Ook al zijn het soms kleine stapjes”. In deze functie kan zij de rust die ze uitstraalt ook goed gebruiken. “Kun je met deze ervaring iets binnen de stichting betekenen?” Ze denkt even na. “Mogelijk iets binnen speciaal onderwijs, daar is de grootte van de klassen kleiner en daar is meer aandacht voor het kind zelf mogelijk”.

EN WAT GEBEURT ER?

Tijdens onze laatste sessie vertelt Anja dat er een vacature is binnen de stichting als leerkracht speciaal onderwijs en ze heeft gesolliciteerd. Na het traject belt ze me nog: “Er is gekozen voor een andere leerkracht. Zij had al specifieke ervaring als leerkracht speciaal onderwijs. Maar… later dat jaar komen er uren vrij en dus nog een vacature binnen de school. Of zij die dan wil opvullen? Hoe fantastisch is dat!!

WIL JIJ OOK OP EEN GOEDE EN ENRGIEKE MANIER AAN HET WERK BLIJVEN?

Ben jij ook aan het uitzoeken of de functie die jij doet nog steeds is wat je wil blijven doen? En wil jij ook op een fijne, goede en energieke manier aan het werk blijven? Vraag dan een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met een van ons.

Peggy Derrez kun je bereiken op 06-34146061 of peggy@invijfstappenfluitendnaarjewerk.nl.
Ilse Keuten kun je bereiken op 06-17175013 of ilse@invijfstappenfluitendnaarjewerk.nl.

Dan kunnen we onderzoeken of het ontwikkeladvies iets voor jou is.